Има ли образи на НЛО в християнската живопис?
През лятото на миналата година учени оповестиха силно заинтригуващата и разпалваща човешкото въображение и стремеж към знание новина, че са открили три екзопланети (планети извън Слънчевата система) с размери, близки до тези на нашата планета, и с потенциална възможност за живот. Още повече, планетите са и достатъчно близо (само 39 светлинни години), за да може атмосферата им да бъде изследвана с техниката, с която разполагаме в момента.
„Тези планети са толкова близо и тяхната звезда е толкова малка, че можем да изследваме атмосферите и състава им“, посочва съавторът на изследването Жулиен де Вит от Масачузетския технологичен институт.
Ръководителят на научния проект Майкъл Гилън, астрофизик от Лиежкия университет в Белгия, казва: „Това е първата възможност да намерим химически следи от живот извън Слънчевата система“.
Съавторът на проучването, Емануел Джейн от същия университет, определя научното откритие като „промяна на парадигмата“ в търсенето на живот във Вселената.
Хората винаги са търсели нещо извън тях самите, търсели са причината за смисъла на живота си, извън нашата реалност и извън нашата планета. В последните десетилетия на миналия век, с напредването на науката и технологиите, това търсене се разпростира и в Космоса и е насочено към други същества, които са сходни на нас. Това естествено любопитство с отправен поглед към небето и стремежът към опознаване на другостта, на непознатия свят около нас, търсенето на знаци от духовния свят са вдъхновявали и вдъхновяват непрекъснато учени и хора на изкуството.
В публичното пространство много се говори за различни изображения в икони, стенописи, църковни релефи и картини, създадени през вековете и свидетелстващи за наличието на извънземна намеса. Тези творби от Античността, Средните векове и Ренесанса съдържат неща, приличащи на летящи чинии, или други странни обекти в небето. Цели любопитни студия и научно-художествени изследвания са посветени на артефакти или рисунки върху земната повърхност или в древни пещери, издаващи, според авторите на изследванията, недвусмислено извънземен произход или смисъл.
Една от най-разпространените подобни теории е свързана с начина, по който са изобразени славата и ореолът на Христос в някои църковни стенописи, или с наличието на небесни обекти, напомнящи на космически ракети или летящи чинии, на картини за библейските събития Благовещение, Рождество, Разпятие, Преображение и др. Какво означават тези визуални знаци, изпълнили много религиозни творби, стенописи и релефи? Какво знаем за тях от научна, художествена и християнска гледна точка? Тези въпроси ще се засегнат на отворена дискусия в книжарница „Къща за птици“ в понеделник.
Ето и някои от стенописите и картините, провокирали подобни мнения.
Стенописи от манастира „Високи Дечани“ в Косово.
На стенопис от манастира „Високи Дечани“ в Косово, най-добре запазената православна средновековна църква на Балканите и по света, са изобразени, според съвременни тълкуватели, два летящи обекта – летящи машини или чинии с астронавти в тях. А всъщност средновековният стенописец е показал Адам, човека, донесъл Грехопадението, и Христос – Богочовека, донесъл спасението, както и небесни същества, ангели, обвити в Божията слава.
На следния стенопис, отново от същия манастир в Косово, се виждат как са изобразени Слънцето и Луната според чисто антропоморфните представи на древния човек. Но те приличат и на космически кораб с пилот в тях.
Ето и още няколко избрани изображения, разкриващи художествените представи на хората от Средновековието, Ренесанса и от по-ново време за духовни същности. В ред случаи тези творци са искали да подчертаят божествената намеса в дадена ситуация.
На горната стенопис от Погановския манастир в Сърбия някои наши съвременници, дори и някои изкуствоведи, виждат космически обект, вид ракета. Но внимателното разглеждане, съчетано с познаване на библейския текст и на църковната канонична изобразителна традиция, ще покаже, че става дума за изобразяване на Светия Дух.
По-долу пък е показано Преображението на Божия Помазаник (Христос) в слава.
Подобни сензационни открития затвърждават разбиранията на много уфолози и други съвременни хора за „неоспоримото“ посещение на извънземни. Защо обаче повечето подобни изображения на космически обекти могат да бъдат открити в места с релиогиозно предназначание остава отворен въпрос.
В тази ренесансова картина много хора виждат неидентифициран летящ обект (НЛО) в небето на заден план, зад молещата се Мадона. В далечината има и един човек, който наблюдава летящото тяло. Наблюдателят и летящият обект композиционно нямат почти нищо общо с предния план, на който са изобразени Богородица и двамата младенци (Христос и Йоан Кръстител), но е възможно да има концептуална връзка. Тълкуването на летящия обект може да се търси в няколко посоки. Ако го разгледаме по-внимателно, ще видим тъмно елипсовидно тяло, приличащо на въздушен транспортен балон, дирижабъл или цепелин (построен за първи път от граф Фердинанд фон Цепелин (1838–1917)). Това означава, че евентуално този обект и наблюдателят му са дорисувани по-късно, или че е имало много по-ранен аналог на подобен въздушен балон и художникът го е виждал. От другата страна, още по-далече на небето, се различават три падащи обекта, които в близък план приличат на звезди с лъчи, излизащи от Слънцето. И този обект може да се оприличи на тъмен метален космически кораб, подобен на летяща чиния, с искрящи лъчи около корпуса му, или пък на тъмно око с мигли. Не е изключено и това да е алюзия за женски полов орган, препращаща към свещената непорочна утроба на Дева Мария.
Звездна композиция (слънце с излизащи от него и падащи надолу звезди) се откриват и върху синята мантия на Мадоната от друга ренесансова картина.
Повече по темата за откритите три екзопланети може да откриете в българските медии:
Нов коментар