Има ли образи на НЛО в християнската живопис?

През лятото на миналата година учени оповестиха силно заинтригуващата и разпалваща човешкото въображение и стремеж към знание новина, че са открили три екзопланети (планети извън Слънчевата система) с размери, близки до тези на нашата планета, и с потенциална възможност за живот. Още повече, планетите са и достатъчно близо (само 39 светлинни години), за да може атмосферата им да бъде изследвана с техниката, с която разполагаме в момента.

„Тези планети са толкова близо и тяхната звезда е толкова малка, че можем да изследваме атмосферите и състава им“, посочва съавторът на изследването Жулиен де Вит от Масачузетския технологичен институт.

Ръководителят на научния проект Майкъл Гилън, астрофизик от Лиежкия университет в Белгия, казва: „Това е първата възможност да намерим химически следи от живот извън Слънчевата система“.

Съавторът на проучването, Емануел Джейн от същия университет, определя научното откритие като „промяна на парадигмата“ в търсенето на живот във Вселената.

Хората винаги са търсели нещо извън тях самите, търсели са причината за смисъла на живота си, извън нашата реалност и извън нашата планета. В последните десетилетия на миналия век, с напредването на науката и технологиите, това търсене се разпростира и в Космоса и е насочено към други същества, които са сходни на нас. Това естествено любопитство с отправен поглед към небето и стремежът към опознаване на другостта, на непознатия свят около нас, търсенето на знаци от духовния свят са вдъхновявали и вдъхновяват непрекъснато учени и хора на изкуството.

В публичното пространство много се говори за различни изображения в икони, стенописи, църковни релефи и картини, създадени през вековете и свидетелстващи за наличието на извънземна намеса. Тези творби от Античността, Средните векове и Ренесанса съдържат неща, приличащи на летящи чинии, или други странни обекти в небето. Цели любопитни студия и научно-художествени изследвания са посветени на артефакти или рисунки върху земната повърхност или в древни пещери, издаващи, според авторите на изследванията, недвусмислено извънземен произход или смисъл.

Една от най-разпространените подобни теории е свързана с начина, по който са изобразени славата и ореолът на Христос в някои църковни стенописи, или с наличието на небесни обекти, напомнящи на космически ракети или летящи чинии, на картини за библейските събития Благовещение, Рождество, Разпятие, Преображение и др. Какво означават тези визуални знаци, изпълнили много религиозни творби, стенописи и релефи? Какво знаем за тях от научна, художествена и християнска гледна точка? Тези въпроси ще се засегнат на отворена дискусия в книжарница „Къща за птици“ в понеделник.

Ето и някои от стенописите и картините, провокирали подобни мнения.

Стенопис от манастира „Високи Дечани“ в Косово
Два привидно летящи обекта

Стенописи от манастира „Високи Дечани“ в Косово.

На стенопис от манастира „Високи Дечани“ в Косово, най-добре запазената православна средновековна църква на Балканите и по света, са изобразени, според съвременни тълкуватели, два летящи обекта – летящи машини или чинии с астронавти в тях. А всъщност средновековният стенописец е показал Адам, човека, донесъл Грехопадението, и Христос – Богочовека, донесъл спасението, както и небесни същества, ангели, обвити в Божията слава.

На следния стенопис, отново от същия манастир в Косово, се виждат как са изобразени Слънцето и Луната според чисто антропоморфните представи на древния човек. Но те приличат и на космически кораб с пилот в тях.

Луната според антропоморфните представи

Ето и още няколко избрани изображения, разкриващи художествените представи на хората от Средновековието, Ренесанса и от по-ново време за духовни същности. В ред случаи тези творци са искали да подчертаят божествената намеса в дадена ситуация.

На горната стенопис от Погановския манастир в Сърбия някои наши съвременници, дори и някои изкуствоведи, виждат космически обект, вид ракета. Но внимателното разглеждане, съчетано с познаване на библейския текст и на църковната канонична изобразителна традиция, ще покаже, че става дума за изобразяване на Светия Дух.

По-долу пък е показано Преображението на Божия Помазаник (Христос) в слава.

Стенопис в средновековна църква от ХІV век в Румъния, на което някои изследователи виждат НЛО.

Подобни сензационни открития затвърждават разбиранията на много уфолози и други съвременни хора за „неоспоримото“ посещение на извънземни. Защо обаче повечето подобни изображения на космически обекти могат да бъдат открити в места с релиогиозно предназначание остава отворен въпрос.

Привидно изображение на НЛО на стенопис
Привидно изображение на НЛО
Привидно изображение на НЛО на стенопис
„Мадоната със свети Джованино“, Доменико Гирландайо
„Мадоната със свети Джованино“, Доменико Гирландайо, 1449, Флоренция

В тази ренесансова картина много хора виждат неидентифициран летящ обект (НЛО) в небето на заден план, зад молещата се Мадона. В далечината има и един човек, който наблюдава летящото тяло. Наблюдателят и летящият обект композиционно нямат почти нищо общо с предния план, на който са изобразени Богородица и двамата младенци (Христос и Йоан Кръстител), но е възможно да има концептуална връзка. Тълкуването на летящия обект може да се търси в няколко посоки. Ако го разгледаме по-внимателно, ще видим тъмно елипсовидно тяло, приличащо на въздушен транспортен балон, дирижабъл или цепелин (построен за първи път от граф Фердинанд фон Цепелин (1838–1917)). Това означава, че евентуално този обект и наблюдателят му са дорисувани по-късно, или че е имало много по-ранен аналог на подобен въздушен балон и художникът го е виждал. От другата страна, още по-далече на небето, се различават три падащи обекта, които в близък план приличат на звезди с лъчи, излизащи от Слънцето. И този обект може да се оприличи на тъмен метален космически кораб, подобен на летяща чиния, с искрящи лъчи около корпуса му, или пък на тъмно око с мигли. Не е изключено и това да е алюзия за женски полов орган, препращаща към свещената непорочна утроба на Дева Мария.

Фрагменти от картината, на които някои различават НЛО

Звездна композиция (слънце с излизащи от него и падащи надолу звезди) се откриват и върху синята мантия на Мадоната от друга ренесансова картина.

слънце с излизащи от него надолу звезди

Повече по темата за откритите три екзопланети може да откриете в българските медии:

Нов коментар