Велика събота

Амвросий, Коментар на Евангелието от Лука

Библейски прочит: Евангелие от Матей, 27:50–66

„А Исус, като извика пак със силен глас, издъхна. И, ето, завесата на храма се раздра на две от горе до долу, земята се разтресе, скалите се разпукаха, гробовете се разтвориха и много тела на починалите светии бяха възкресени (които, като излязоха от гробовете след Неговото възкресение, влязоха в светия град, и се явиха на мнозина). А стотникът и онези, които заедно с него пазеха Исуса, като видяха земетресението и всичко що стана, уплашиха се твърде много, и думаха: „Наистина Този беше Син на Бога.“

Там бяха още и гледаха отдалеч много жени, които бяха следвали Исуса от Галилея, и Му служеха; между които бяха Мария Магдалина, и Мария, майка на Якова и на Иосия, и майката на Заведеевите синове. И когато се свечери, дойде един богаташ от Ариматея, на име Йосиф, който също беше се учил при Исуса. Той дойде при Пилата и поиска Исусовото тяло. Тогава Пилат заповяда да му се даде. Йосиф, като взе тялото, обви го с чиста плащаница, и го положи в своя нов гроб, който бе изсякъл в скалата; и като привали голям камък на гробната врата, отиде си.

А там бяха Мария Магдалина и другата Мария, които седяха срещу гроба. И на следващия ден, който бе денят след приготовлението за празника, главните свещеници и фарисеите се събраха при Пилата и казаха: „Господарю, спомнихме си, че Онзи измамник приживе рече: „След три дни ще възкръсна.“ Заповядай, прочее, гробът да се пази здраво до третия ден, да не би учениците Му да дойдат и да Го откраднат, и кажат на народа: „Възкръсна от мъртвите.“ Така последната измама ще бъде по-лоша от първата.“ Пилат им рече: „Вземете стража; идете, вардете Го, както знаете.“ Те, прочее, отидоха и вардиха гроба, като запечатаха гроба с помощта на стражата.“

 

Lactantius
Свети Амвросий Медиолански (ок. 337 - 397 г.) е епископ на Милано, една от най-влиятелните църковни фигури на IV век и учител на Блажени Августин. Той е един от четиримата, удостоени със званието „доктор на Църквата“.

 

Амвросий, Коментар на Евангелието от Лука, 10, 140 и сл.

Ние не се покланяме на празния гроб, а на възкръсналия Христос! Погледът ни не е насочен към мълчаливия надгробен камък, а към скинията, която пази Живия в Евхаристията; не празнуваме върху студен мрамор, а върху олтара на тялото и кръвта Му; не носим цветя, които увяхват, а добри дела, които са съкровище на небето.

И не напразно един от евангелистите пише, че гробът е бил празен, а друг – че е бил гробът на Йосиф от Ариматея. Следователно, Христос не е имал собствена гробница. По същество, гробницата е приготвена за онези, които са подвластни на закона на смъртта; но победителят над смъртта няма своя собствена гробница. Каква връзка може да има между една гробница и Бога? Всъщност, в книгата Еклисиаст се казва следното по отношение на този, който размишлява върху доброто: „Той няма гроб.“ Следователно, макар че всички вкусват смъртта, смъртта на Христос е неповторима и затова Той не е погребан заедно с другите, а е затворен в самостоятелна гробница. 

Наистина, въплъщението на Господа има всички характеристики, типични за човешкото раждане, но приликите са съпроводени с разлика в природата: Той е роден от Девица чрез подобно раждане, но с несходно зачатие. Той е изцелявал болните, но е и царувал. Йоан кръщавал с вода; Христос кръщавал с Духа. Следователно смъртта на Христос е подобна на всички останали по своята телесна природа, но е уникална по своята мощ.
 

Откъс от сборника на Marco Pappalardo, Lent and Easter with the Church Fathers (Libreria Editrice Vaticana United States Conference of Catholic Bishops Washington, D.C)
Предложеният библейски прочит и библейските препратки са добавени от редакционния екип.
Превод от английски: Павел Кръстев

Нов коментар