Ден на народните будители или Хелоуин?
Като християни сме длъжни критично да изследваме всеки един аспект от нашия живот в света, обичаите му и празниците му, за да бъдем уверени, че този живот е съвместим с нашата вяра. Като че ли сега всичко в света обръща вниманието ни към Хелоуин: голяма част от медиите отразяват подготовката за „празника“, децата в училище и у дома приготвят зловещи костюми и маски, за да ходят с тях да събират лакомства. На 31-ви октомври мнозина от нас ще вземат участие във фестивала, с убеждението, че всичко това е едно голямо забавление.
В съвременния свят на духовно безразличие и апатия човекът е склонен да пренебрегне същинските корени и практики на определени обичаи, като гледа на техните външни проявления, понеже те изглеждат безобидни и дори забавни.
На 1-ви ноември България отбелязва Деня на народните будители, които са ни завещали любов към Бога, към ближните и към Родината, а не чуждопоклонство и служение на лукавия. Това заявява Варненският и Великопреславски митрополит Йоан в обръщение към миряните от епархията.
Ето и пълния текст на обръщението:
„Обични в Господа братя и сестри,
В последно време думата Хелоуин предизвиква интерес сред младите ни ученици и сред нашето младо поколение. Тази дума създава вихър от емоции, чувства, преживявания. Но какво значи тя?
Името „Хелоуин“ произлиза от средновековен английски език. Хелоуин е разночетене на „All Hollow's Eve“, с който римокатолиците обозначават нощта към техния празник на Всички светии – 31 октомври срещу 1-ви ноември. До VIII век празникът „Всех святих“, както е известен в православния свят се е празнувал и на Изток, и на Запад в Първата неделя след Петдесетница (т.е. като подвижен празник през лятото). И днес Православната Църква почита всички светии именно в тази неделя. Но в Рим папа Бонифаций IV в 609 г., както и папа Григорий 3 (731–741) самостоятелно решават да преместят почитането на Всички светии на 1 ноември, за да преодолеят вкоренените келтски езически традиции в Западна Европа, Британия и Ирландия, поддържани някога от друидите – келтските жреци и магьосници. Очевидно датата, както и съдържанието на Хелоуин имат стар и откровено езически произход. Още преди Рождество Христово, а и след това келтите празнували своята Нова Година – Самайн в нощта на 31 октомври срещу 1 ноември. С това те отбелязвали края на светлата (лятната част) от годината и началото на тъмната (зимната част). Това бил моментът, както те вярвали, когато между отвъдния свят и света на живите границите се размивали. Вследствие на това живите можели да преминат в отвъдните измерения, а от там съответно в нашия свят нахлували умрели герои, митични персонажи и множество „богове“ и „богини“. Тази нощ се свързвала със странни и често страховити събития, които се разказват в келтските митове и легенди. Днес има новоезичници (паганисти), друидски ордени и други подобни религиозни общности, които продължават да празнуват Самайн.
В Стария Завет Господ заръчва чрез св. пророк Мойсей да не скланяме сърцето си към езически вярвания и практики така, както еврейският народ не трябвало да се влияе от египетското, ханаанското, или което и да било друго идолопоклонство (срв. Левит 18:3).
В Новия Завет Господ Иисус Христос ни е дал притчата за Богаташа и бедния Лазар (Лука 16:26). В нея виждаме, че преминаването между света на живите и света на починалите е невъзможно. Евангелието е благата вест за Христовата победа над греха и смъртта и представлява откровение за живота след живота! Докато Хелоуин представлява апотеос на тлението и смъртта, която се представя в цялата и грозота и безизходност. Безизходност – особено за тези, които живеят без вяра във възкръсналия Спасител Христос. Така Хелоуин лишава човека от идеята за неговата Богообразност, от стремежа към преобразяване, от надежда за вечен и блажен живот с Бога и Неговите светии. Хелоуин е особенно неприемлив за Православното съзнание поради това, че той предлага на децата и възрастните директна среща с демоните – поднебесните духове на злобата, които според Свещеното Писание търсят всякакви начини да погубят човека. Подмяната на истината в Хелоуин се състои в това, че този „псевдо празник“ се опитва да ни приучва да не се отвращаваме от демоните и да не възприемаме смъртта като драматична последица от греха, а като маскарад, като безобидна игра и забава. Оттук идва и най-голямата заплаха за децата ни – те свикват с мисълта, че не е грях, а дори е забавно да отмъстиш и е позволено да правиш пакости, ако съседите не те почерпят с бонбони, когато ги посетиш, маскиран като вампир, вещица или паяк например.
Децата ни не бива да заприличват на децата в някои общества, които в тази бесовска нощ почукват на вратите на съседите и питат: „Trick or treat“ („Дяволия или лакомство“) Бесовският характер на Хелоуин личи и от факта, че починалите се представят като духове, които не могат да намерят покой и които са готови да плашат живите и да им пакостят. Истината е съвсем различна и Православната Църква ни я е разкрила в пълнота… Любовта преодолява границата между живите и мъртвите чрез силата на молитвата ни за починалите и чрез действието на Божията милост. С тревога забелязваме, че Хелоуин ще се празнува в някои от нашите училища в Епархията. Този „празник“ всъщност е поклонение пред злото и пред смъртта. Той приучва децата ни да се подиграват със собствената си невинност и с достойнството на ближните, да не вярват във Възкресението и в Христос, а да служат на дявола чрез бесовски игри и демонични забавления. Хелоуин е отворена врата, през която безскрупулни търговци, някои безгрижни родители и учители тласкат малките днес деца да влязат утре като тийнейджъри в сатанински секти които ще ги унищожат.
Нека си спомним, че България на 1 ноември отбелязва Деня на народните будители, които са ни завещали любов към Светото Православие, любов към Родината, любов към Бога и ближните, а не чуждопоклонство и привързаност към дявола и неговата свита. Ще ни се да вярваме, че Хелоуин няма да бъде част от българската душа и че нашите деца ученици и млади хора ще пребъдат в чистата и свята православна вяра, чрез която нашия народ винаги се е спасявал и се спасява. На 1 ноември е и Задушница – спомняме си за нашите скъпи и мили покойници. Бог да ги прости и Вечна да бъде тяхната памет!“
Варненски и Великопреславски митрополит Йоан
Нов коментар