Велики вторник

Блажени Йероним, „Коментар върху Псалом 96“

Библейски прочит:

          Евангелие от Матей 25:1-13

„Тогава Небесното царство ще се оприличи на десет девици, които взеха светилниците си и излязоха да посрещнат младоженеца. А от тях пет бяха неразумни и пет разумни. Защото неразумните, като взеха светилниците, не взеха масло със себе си. Но разумните, заедно със светилниците си, взеха и масло в съдовете си.

И докато се бавеше младоженецът, додряма се на всичките, и заспаха. А по среднощ се нададе вик: „Ето младоженецът [иде!] – излизайте да го посрещнете!“
Тогава всички онези девици станаха и приготвиха светилниците си. А неразумните рекоха на разумните: „Дайте ни от вашето масло, защото нашите светилници угасват.“ А разумните в отговор казаха: „Да не би да не стигне и за нас, и за вас; по-добре идете при продавачите и си купете.“ А когато те отидоха да купят, младоженецът пристигна; и готовите влязоха с него на сватбата, и вратата се затвори. После дохождат и другите девици и казват: „Господи! Господи! Отвори ни.“ А той в отговор рече: „Истина ви казвам: Не ви познавам.“ 

И тъй, бдете; защото не знаете ни деня, ни часа, в който Човешкият Син ще дойде.

          Псалм 96:11–13

„Нека се веселят небесата и нека се радва земята;
нека бучи морето и всичко, което има в него;
нека се развеселят полетата и всичко, което е на тях.
Тогава ще пеят с радост всички дървета и гората
пред Господа, защото Той иде,
защото иде да съди земята,
ще съди света с правда
и племената – във верността Си.“

Част от картината на Бартломео Кавароци, 17 в., Св. Йероним в кабинета си

Блажени Йероним в килията си (Фрагмент от картина на Бартломео Кавароци, XVII в.) Йероним Блажени е един от отците на църквата, известен с превода си на Библията на латински език гръцки и староеврейски (т. нар. Vulgata), направен между 383 и 406 г.

Блажени Йероним (ок. 345 – 420), Коментар върху Псалм 96

Разходката по местата, където е живял Исус, и тихата молитва, са едни от най-красивите преживявания, които може да има един християнин. Но нещо дори още по-смислено е да превърнем сърцата си в гостоприемно място, където Христос може да продължи да ходи днес.

Когато говоря за Кръста, аз не мисля за дървото, а за страданието… Щастливец е онзи, който носи Кръста, Възкресението и мястото на Христовото рождение и Възнесение в сърцето си! Щастливец е онзи, който има Витлеем в сърцето си, тоест, онзи който позволява на Христос да се ражда отново в сърцето му всекидневно! Какво именно означава „Витлеем“? „Дом на хляба“. Ние също сме един дом на хляба: дом на хляба, слязъл от небето. Христос бива приковаван на кръста за нас всекидневно. Ние сме разпнати за света, а Христос е разпнат вътре в нас. Щастливец е онзи, в чието сърце Христос възкръсва всекидневно, покайвайки се дори за най-малките си грехове. Щастливец е онзи, който всяка сутрин се възнася от Елеонския хълм към Небесното царство, където растат Господните маслинови дървета, където осиява светлината на Христос, където са маслиновите горички на Господа.

Откъс от сборника на Marco Pappalardo, Lent and Easter with the Church Fathers (Libreria Editrice Vaticana United States Conference of Catholic Bishops Washington, D.C)
Предложеният библейски прочит и библейските препратки са добавени от редакционния екип.
Превод от английски: Ивайло Атанасов

Нов коментар