Цветница

Теофил Александрийски, „Влизането на Господа в Иерусалим“

Библейски прочит: Евангелие от Йоан, 12:12-33

На следващия ден едно голямо множество, което беше дошло на празника, като чуха, че Иисус идвал в Ерусалим, взеха палмови клони и излязоха да Го посрещнат, викайки: Осанна! Благословен, който иде в Господното Име, Царят на Израил! А Иисус, като намери едно магаренце, го възседна, както е писано: „Не бой се, дъще Сионова! Ето, твоят Цар идва, възседнал на магаренце.“ Учениците Му отначало не разбраха това; но когато Иисус се прослави, тогава си спомниха, че това беше писано за Него и че те Му сториха това. А народът, който беше с Него, когато повика Лазар от гроба и го възкреси от мъртвите, свидетелстваше. По същата причина Го посрещна и множеството, защото чуха, че извършил това знамение. Затова фарисеите казаха помежду си: Вижте, че нищо не постигате! Ето, светът отиде след Него. 

А между онези, които дойдоха на поклонение по празника, имаше и някои гърци. Те отидоха при Филип, който беше от Витсаида Галилейска, и го помолиха, казвайки: Господине, искаме да видим Иисус. Филип дойде и каза на Андрей; а Андрей и Филип казаха на Иисус. А Иисус в отговор им каза: Дойде часът да се прослави Човешкият Син. Истина, истина ви казвам: ако житното зърно не падне в земята и не умре, то си остава само; но ако умре, дава много плод. Който обича живота си, ще го изгуби; и който мрази живота си на този свят, ще го запази за вечен живот. Ако служи някой на Мен, нека последва Мен; и където съм Аз, там ще бъде и служителят Ми. Който служи на Мен, него ще почете Моят Отец. Сега душата Ми е развълнувана; и какво да кажа? Отче, избави Ме от този час. Но за това дойдох до този час. Отче, прослави Името Си. Тогава дойде глас от небето: И го прославих, и пак ще го прославя! На това народът, който стоеше там, като чу, каза: Гръм е. Други пък казаха: Ангел Му говори. Иисус в отговор каза: Този глас не дойде заради Мен, а заради вас. Сега е съд на този свят; сега князът на този свят ще бъде изхвърлен вън. И Аз, когато бъда издигнат от земята, ще привлека всички при Себе Си. А като казваше това, Той означаваше от каква смърт щеше да умре.

Theofil
Теофил и Серапеума. Илюстрация от хроника, написана в Александрия, V в. (източник: Wikipedia)

Теофил Александрийски1 (? - 412), Пасхално послание (404 г.), 11

Всеки човек се стреми да избегне смъртта; да я приемеш и победиш е възможно за тези, които са братя и сестри в Христа, победителя на смъртта. Невидимият Бог стана видим, а кръвта, която проля на Кръста свидетелства за това. А още по-велико свидетелство откриваме във Възкресението, към което всички ще бъдем призовани един ден.

Безумците смятаха, че Христос, роденият от Девата, е само това, което изглеждаше в техните очи, а мъдрите откриха невидимия Бог зад Неговите дела и зад удивителните Му чудеса. Вярно е, че външността Му беше на човек, ала Неговата власт доказа, че е Бог, скрит в унизеното положение на слуга. И въпреки, че юдеите Го оковаха и в нечестието си крещяха, че трябва да бъде разпнат - хулейки Бога, като предаваха тялото Му на смърт, и всъщност ставайки слуги на нечестието, като убиваха плътта на Господа - Той все пак подходи към смъртта сърцато, за да ни покаже пример за твърдост. И както казва св. Петър, Той изяви Себе Си като Господ на славата тъкмо чрез страданието Си, оставайки невъзмутим в божественото Си величие, макар че тялото Му страдаше (I Петр. 3:18, 4:14). Той понесе това страдание за нас - ето защо Той избегна смъртта.

Откъс от сборника на Marco Pappalardo, Lent and Easter with the Church Fathers (Libreria Editrice Vaticana United States Conference of Catholic Bishops Washington, D.C)
Предложеният библейски прочит и библейските препратки са добавени от редакционния екип.
Превод от английски: Тодор Велчев
  • 1. Теофил Александрийски е патриарх на Александрия от 385 до 412 г., когато е наследен от своя племенник Кирил Александрийски. През 391 г. той и негови привърженици оскверняват езически храм в Александрия, с което предизвикват сблъсъци между християни и езичници в града. Император Теодосий I му нарежда да опрости езичниците, но да разруши храма. Разрушаването на Серапеума се смята за важен момент в християнизацията на Египет. Б.р.

Нов коментар